Het brand aan de overkant - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van hanneke brakel - WaarBenJij.nu Het brand aan de overkant - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van hanneke brakel - WaarBenJij.nu

Het brand aan de overkant

Blijf op de hoogte en volg hanneke

15 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Zoals ik al schreef rook ik de hele dag al een brandlucht. Nou ben ik ook wel wat doof maar veel sirenes heb ik hier niet gehoord. Toen Joan van haar werk terug kwam vertelde e mij over de brand. Aha, en zo ver weg is het hier niet vandaan. Gisteren liep ik met Bernadien nog langs het afgebrande pand van maanden geleden, dit haalde ook al de buitenlandse pers. Echt opruimen doen ze hier niet of je moet het afbranden van panden als opruimen beschouwen.
deze brand was groter en het optreden van de brandweer valt te vergelijken met het optreden van onze NS.Mooie houten oude panden gaan in de fik. Hoe komt dat nou?
De brandweermannen maken overuren vanwege personeelstekorten. Men wil de overuren gaan beperken tot 40 uur per maand, nu zitten ze op het dubbele ( dus veel tijd om rond te n....n hebben ze niet ;-) Er waren brandweermannen gewoon niet op komen dagen, hebben er genoeg van om zoveel te werken. Tel daar gebrek aan waterdruk, oude houten huizen bij op en we hebben een spectaculair vuurtje.
De brand ontstaat vaak in een oud, leeg pand. Ouders die zijn overleden en kinderen die het geld niet hebben om de boel te restaureren en/of bij te houden. Het pand is verlaten en een prima plek voor junks. Dit zijn vaak de veroorzakers van brandjes. Of de verzekering de brand van zo'n vervallen pand dekt?
Verder was het zelfs zo dat de televisie eerder ter plaatse was dan de brandweer. Aan drama t.v besteedt men hier veel aandacht. Al ligt een man met zijn hersenpan open op het asfalt, alles op het digitale beeld graag en vlot de media in.
Maar goed, aandacht voor de overwerkte niet opkomende brandweerman is natuurlijk goed. Of hij zijn baan weet te behouden?

  • 16 Oktober 2012 - 13:07

    Louis:

    Hanneke mooi fikje!
    Ook daar Pyromanen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

hanneke

In oktober is het zover, ik reis af naar Paramaribo, Suriname om als anesthesie verpleegkundige mee te kijken in het AZP.

Actief sinds 08 April 2012
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 46651

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2012 - 14 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: