Uro en heerlijke bruine baby's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van hanneke brakel - WaarBenJij.nu Uro en heerlijke bruine baby's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van hanneke brakel - WaarBenJij.nu

Uro en heerlijke bruine baby's

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg hanneke

12 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Vandaag de laatste dag van deze week en ik sta een dagje op de Urologie. Vergruizen van stenen en TURP-en. Alles onder spinaal. Een bloeddrukdaling heb ik vandaag niet waargenomen, eigenlijk nog helemaal niet. Een bloeddrukstijging zeker maar waar ik een schotje Selokeen zou willen geven laat men het gaan. Op aandringen van mij is er melding gemaakt om de arts van de afdeling hiernaar te laten kijken. Er zijn toch een aardig tal van mensen die een hoge bloeddruk hebben, al dan niet onderkend.
Marcaïne havy is het geen wat men gebruikt en bij de orthopedie komt daar 0,1 mg aan morfine bij.
De huid van de donkere man/vrouw is stug om te prikken en idd ook die "24cm" heb ik gezien vandaag, zij het niet langer. Mijn god als dat omhoog moet dan is er meteen een bloeddrukdaling;-)
Maar goed, aan de overkant was er de gynaecologie en er stonden 3 keizersnede's op het programma............blijft een zwak baby's en al helemaal met een bruin kleurtje. Dus ik ging kijken.
De damp kwam van de baby's af en waar wij direct zorgen dat het heet genoeg is zo rustig gaat het hier. Brullen kunnen ze want uit die warme buik en dit warme klimaat gaan ze de kou in, ik vind het zelfs niet lekker.
Ook is het niet de gewoonte dat de ouders meekomen, met een sectio wel, logisch maar niet bij kinderen. Niet bij de voorbereiding en niet op de verkoever. Een jochie van 2 moet aan zijn been worden geholpen. Dit stond krom. Hij stond de hele tijd en huilde zachtjes. Ëénmaal op de ok ging hij harder huilen. Toen we het bekhek wilde laten zakken stond hij dit weer omhoog te duwen. Maar gelukkig ik mocht hem, toen ik mijn armen uitstrekte vasthouden. Staande met het kapje op zijn neus werd hij wat rustiger. Ik denk dan jeetje, hij gaat wakker worden, heeft wat trauma en ligt daar met veel pijn. De verkoever zusters zijn nu niet bepaald van het troostende soort, mama is er niet. Dat voel ik, in mijn buik, brrr.

Ik ben de zuster met de warme doeken. Hete doeken want de lakens zijn loeiheet. Ik moet ze met een handschoen pakken en dat ze niet spontaan in de fik schieten is een wonder. Dus ff wapperen en dan is het aangenaam. Er is 1 bairhugger en die gebruikt men zelden. Dus voor het eerst is die warme kast leeg. "Hanneke, moet jij weer naar iemand met die warme doeken". ( spreek uit op zijn Surinaams). Yep!

Ik zit nu thuis bij mijn huisje. Glenn kwam even kijken terwijl ik mijn man op skype had. Jan gaf aan dat hij dacht dat Glenn oud was ( is hij ook) maar zei: "je ziet er jong uit". Hierop antwoordt Glenn met zijn geheime wapen: Jan, jongen ik heb een jonge vrouw die mij jong kan houden". en dan denk ik: "Jan, jongen, ik ga opzoek naar een jonge bruine man zodat ik eeuwig jong kan blijven".



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

hanneke

In oktober is het zover, ik reis af naar Paramaribo, Suriname om als anesthesie verpleegkundige mee te kijken in het AZP.

Actief sinds 08 April 2012
Verslag gelezen: 747
Totaal aantal bezoekers 46652

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2012 - 14 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: