En mag ik een foto van je maken............. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van hanneke brakel - WaarBenJij.nu En mag ik een foto van je maken............. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van hanneke brakel - WaarBenJij.nu

En mag ik een foto van je maken.............

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg hanneke

09 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

2e dagje AZP en natuurlijk wil ik op de NEURO. Met de ortho en de algemene, zijn het mijn favoriete ok's.
Ik ben vroeg en kan zo het opstarten volgen. Het verschilt maar nauwelijks van die van ons. De neuro en de cardio zijn op één kamer. Hier staan geen bakken met spullen maar rekken. Ik wil graag foto's maken en als ik vraag; "mag ik je op de foto zetten?" dan hoor je steevast, "JA graag".
Ik doe vandaag al wat meer en heb dan ook mensen die het makkelijk uit handen geven. Het uitwisselen blijft leuk en omdat we op de neuro staan hebben we het over de wakkere craniotomie. Samen met Harald heb ik hier een presentatie over gegeven en als ik vraag of ze het leuk zouden vinden om er wat meer over te weten dan is het antwoord ook: "Ja, graag!"
Oké ik ga een klinische les geven, schuif het nog wel wat dagen voor mij uit om mij goed voor te bereiden maar leuk vind ik het zeker.
De cervicale dese heet hier de ventrale HNP. We hebben een arts die meer kletst en lacht dan dat hij doorwerkt. Het is heel gezellig, weinig hygiënisch met de deur soms open, mensen die af en aan lopen en het mobieltje in de hand door iedereen die niet steriel staat. Het is hier niet meer weg te denken. Het mag dan niet maar jeetje je moet toch echt je contacten onderhouden. Facebook en heel veel vrienden maken.

De laatste OK valt dus af.........hoe zou dat nou toch komen ;-) Maar het was een gezellige dag waarin het verschil in interventies duidelijk is maar zeer zeker ook de reactie van de patiënt op de anesthesie. Hij is langer onder zeil met een minimum aan opiaten.Alle patiënten worden ge-antagoneerd. Standaard ook al kan de patiënt al prima zelf ademen. De gebruikte middelen worden opgeschreven om de patiënt zo de rekening te kunnen presenteren.

Morgen een dag vrij, Maronen dag, een bevolkingsgroep hier. Hopelijk is het weer wat beter want vandaag regende het veel. Ik heb zelfs mijn vestje aan, en dat terwijl het hier nog 26 graden is, brrrr.


  • 10 Oktober 2012 - 13:54

    Jan:

    Hoi Hanneke,

    dat ziet er allemaal leuk en veel belovend uit. Ik hoop dat je veel goede ideeen mee neemt en het tempo daar laat (als ik je woorden goed begrijp). Jij hebt wel al een heel Surinaamse uitstraling. Wel terugkomen hè?!!
    Wat kun je allemaal in je vrije tijd ondernemen. Is het daar vermakelijk?

    Gr. Jan

  • 10 Oktober 2012 - 14:23

    Hanneke Van Brakel:

    Hey Jan, Het tempo is kostelijk en het anticiperen op de voor ons normale dingen is hier soms vreemd. Zo kijkt men nooit in de pupillen van de patiënt, antagoneren altijd, volgen mondjesmaat het bloedverlies, en een anesthesioloog i.o maakt beleid. Zijn kennis, mwa. Maar vergis je niet, de Surinamer heeft langer nodig om wakker te worden. gebruikt veel minder opiaten en zijn huis is echt stug om te prikken.

    Je kunt hier van alles doen Jan. Het land is echt fantastisch. Echt super, iets voor jou!

    Groetjes
    Han

  • 10 Oktober 2012 - 14:29

    Hanneke Van Brakel:

    huid

  • 11 Oktober 2012 - 14:57

    Paul Kramer:

    Ziet er goed uit.
    Vermaak je zelf, doen wij hier ook (26 okt. teambuildingsdag)

  • 12 Oktober 2012 - 13:50

    Connie Van Bragt:

    Wat kun jij heerlijk schrijven, echt leuk om je avonturen te lezen.
    Je wordt er vrolijk van, geniet ervan en wij denken zeker aan je.

    Groetjes Connie en Angeligue (Sofie)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

hanneke

In oktober is het zover, ik reis af naar Paramaribo, Suriname om als anesthesie verpleegkundige mee te kijken in het AZP.

Actief sinds 08 April 2012
Verslag gelezen: 762
Totaal aantal bezoekers 46596

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2012 - 14 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: